Пряме бюджетне фінансування пасажирських перевезень є найефективнішою моделлю державної підтримки залізничної галузі, вважає доктор технічних наук, професор Андрій Прохорченко в блозі на ЦТС.
“В умовах широкомасштабної війни держава вже забезпечує фінансування збитків пасажирського сегменту “Укрзалізниці”. Це нормальна міжнародна практика, адже залізниця виконує важливу соціальну функцію”, – йдеться у колонці експерта.
На його думку, практика перекладання тягаря пасажирських витрат на прибуткові вантажні перевезення є застарілою. Світовий досвід демонструє, що прозорі державні дотації дозволяють підвищити якість обслуговування, зберегти тарифну доступність і забезпечити сталу мобільність громадян.
Прохорченко підкреслив, що у ЄС та США функціонують механізми контрактів на суспільно важливі перевезення (PSO), які дозволяють компенсувати витрати перевізників, не порушуючи конкурентне середовище.
Українська залізниця системно збиткує через пасажирські перевезення. В цьому році держава взяла деякі забов’язання перед “Укрзалізницею”. Експерти очікують аналогічного рішення і на 2026 рік.
Джерело: OBOZ.UA