У РФ вантажоперевезення впали на 7,3% з початку 2025 року, лише у липні – мінус 5,4%, бо різко скоротились перевезення зерна (-35,6%), металобрухту (-34,6%), будматеріалів (-17%) та нафти (-4,7%). Залізниця, яка обслуговує промисловість, зараз просідає, бо економіка не справляється з санкціями, падінням виробництва та зниженням внутрішнього попиту.
Про це пише керівник Офісу Президента України Андрій Єрмак, посилаючись на офіційні дані РЖД. У липні 2025 року обсяги вантажоперевезень скоротилися на 5,4% у річному вимірі.
А з початку року цей показник впав уже на 7,3%. За словами Єрмака, це не просто статистика – це симптом глибших структурних проблем у російській економіці, яка втратила стійкість під тиском міжнародних санкцій і війни. Особливо критично виглядає ситуація з ключовими напрямками вантажних перевезень, які традиційно формували основу промислової та експортної потужності РФ:
- зерно: мінус 35,6%;
- чорний металобрухт: мінус 34,6%;
- будівельні матеріали: мінус 17%;
- чорні метали, цемент, кокс: мінус 14-17%;
- сировина для промисловості: мінус 19,4%;
- нафта та нафтопродукти: мінус 4,7%.
Лише два сектори – добрива та кольорова руда демонструють хоч якийсь приріст. Але цього замало, аби втримати масштабну й залежну від логістики економічну систему, якою є РФ. Інакше кажучи, локомотив буксує, і буксує на спущених колесах.
Причина таких втрат у комплексі факторів. По-перше, санкційний тиск не послаблюється, а подекуди навіть посилюється. Експортні обмеження, відмова від співпраці з російськими виробниками, технологічна ізоляція – усе це перекриває кисень не лише зовнішній торгівлі, а й внутрішньому виробництву. По-друге, економіка РФ усе глибше занурюється у військову модель, де перевагу віддають оборонному комплексу, а не розвитку громадянських галузей.
На цьому фоні росія поступово втрачає навіть ті позиції, які раніше вважала своїм стратегічним активом – зокрема, логістику, металургію, аграрний експорт. Обвал перевезень зерна на третину – це не просто внутрішня проблема, а й удар по її геополітичному впливу, який Кремль будував у тому числі через постачання продовольства до Африки та Азії.
Як вважає Єрмак, нинішній стан російської залізниці – це пряме відображення стану її економіки. “Залізниця – це артерія економіки. У РФ вона демонструє її стан”, – зазначає він.
США тим часом розглядають впровадження вторинних мит, що дозволять ще сильніше відрізати російську економіку від глобальних потоків. І хоча РФ поки що втримується за рахунок продажу енергоресурсів, цей єдиний стовп виглядає все менш надійним.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, “Росатом”, що управляє 11 АЕС і генерує 20% електроенергії в РФ, звернулася по допомогу до держави в субсидуванні кредитних ставок, наданні “особливих” ресурсів і вартості для реалізації атомних проєктів із 2027 року. Причина – нездатність самостійно залучати кошти для будівництва енергоблоків, що свідчить про деградацію російської атомної галузі.
Джерело: OBOZ.UA